Rally DAF Team aktiefilms - - historische beelden
Rally DAF's eens gebruikt - NU - slapende in opslag

Mede dankzij Youtube komen steeds meer oude filmbeelden boven tafel, het zijn vaak clips van oude videobanden of Super8 films die door kijkers naar digitaal zijn overgezet en op het internet zijn geplaatst en zijn afspeelbaar als MPG - MPEG - AVI of WMV bestand, omdat de beelden omgezet zijn naar digitaal zal er kwaliteits verlies zijn !, de beelden worden dan onduidelijk.

Download hier de laatste nieuwe versie van Windows Media Player.   
DAFFODIL   ( type-31 750cc 30pk )

In de begin jaren zocht DAF de zware rallies bewust op om de betrouwbaarheid te kunnen bewijzen en om zelf de kwaliteit van de onderdelen te testen en te kunnen verbeteren.

Een van die rallies was de Spa - Sofia - Luik Rally later bekend als de Marathon de la Routes, in deze rally was de kleine maar zeer wendbare en handelbare 750cc zeer succesvol.

Een van de rallies waarin DAF naam maakte was wel de Alpine Rally, beter bekend als de Coupes des Alpes.
In de bergen bewees de variomatic zijn kwaliteit door altijd de juiste versnelling te kiezen bij de snelheid die gereden kon worden.
Zeer belangrijk was ook dat de rijders hun handen aan het stuur konden houden en hun ogen op de weg.


film : 1964 Spa-Sofia-Luik Rally     film:  1965 Alpine Rally
DAF 44    ( 850cc 40pk )
Hoewel de 44 groter lijkt dan de 750 / Daffodil, zijn die verschillen niet echt groot, het motorvermogen groeit met 100cc en 10pk maar het gewicht neemt maar zo'n 60 a 65 kg toe en zijn weggedrag blijft vergelijkbaar met de 750cc modellen.

Ondanks zijn kleine motorvermogen behaalde DAF ook met de 44 weer menige klassenoverwinning.

In 1968 rijden David en Gijs van Lennep met de 44 de Rally van Monte Carlo, helaas vallen zij uit omdat zij op een klassementsproef een brug raken en de auto niet optijd hersteld kan worden.

Op deze film kunt u stukje meerijden en maakt u kennis met het weggedrag van de 44.


film:  1967 Marathon de la Routes     film:  1968 Rally de Monte Carlo
DAF 55 Marathon
( 1108cc 63pk / 74pk / 90pk)
      
De meest succes volle DAF rallywagen is de 55 !
Dit model heeft niet alleen het langste dienst gedaan maar hiermee werden ook de veel zwaardere rallies gereden zoals de East Africa Safari, de Rally van Monte Carlo, London-Sydney-Marathon en vele meer, in de Akropolisrally van 1969 behaalde het team zelfs een 3e plaats in het algemeen klassement.

Met het gouden team Claude Laurent - Jaques Marche werden werkelijk honderden Klassenoverwinningen geboekt, in latere uitvoeringen van de 55M in rallywagens, bleef de 1100cc motor de basis maar beschikte deze over een motorvermogen van circa 90pk.

Door gebruik te maken van voorhanden zijnde Renault Sport onderdelen en ook dankzij bedrijven als De Nier Racing (DNR) uit Valkenswaard en Eduard de Sitter (EDS tuning ) uit België kon de motor steeds verder worden verbeterd.

Naast de bekende fabrieks teams waren ook de teams van het STAR team, ZAV-team en Residentie Rallyteam actief met de 55M waaemee equipe Wim en Kees Luijbregts wel de bekendste waren ook internationaal.

film:  1969 Rally-Monte-Carlo      film:  1972 Int. Welchrally      film: 1972 RAC-Engelandrally

film:  1966 F3 races Monaco
ALEXIS-DAF F3
( 1000cc 95pk )

Vanaf 1965 was de fabriek in het diepste geheim bezig een variomatic te ontwikkelen voor meer motorvermogen en om die te testen werd besloten deze in te bouwen in een formule 3 race auto, hiervoor werd een Alexis chassis gebruikt.

De eerste races gaven nogal wat problemen maar de race in Monaco mag zeker als een succes worden gezien, speciaal hiervoor was ZKH prins Bernhard naar Monaco gekomen om het spektakel van dichtbij mee te maken.

film:  1967 Circuit Zandvoort
TECNO-DAF F3
( 1000cc 95pk )

Vanaf 1965-1966 t/m 1969 is Daf actief geweest in de Formule-3, eerst met een Alexis , Brabham en Tecno chassis.

In 1968 reden de formule-3 wagens onder de vlag van Racing Team Holland in de wel bekende oranje kleur.

De racewagens werden gebruikt om de zwaardere variomatic te testen die ontworpen was voor grotere personenwagens met meer motorvermogen, deze speciale variomatics zijn later ingezet in de 555 voor rallies en rallycross en in de DAF-Huron tijdens heuvelklimwedstrijden.
DAF 66Marathon
( 1300cc en tot 120pk )

Het vaste koppel Laurent-Marche kregen uiteraard de beschikking over de krachtige 66M.

De 66M is vooral bekend in de blauw-oranje kleuren van het STAR Team met het koppel Wim en Kees Luijbregts die hun prijzenkast verder konden uitbreiden.


film:  1972 Tulpenrally
DAF 555 Sportcoupe
( 1300 of 1400cc tot circa 125 en 140pk )

Eind 1970 introduceert DAF speciaal voor rallies de 55-5 Sportcoupe, een auto die nu nog tot ieders verbeelding spreekt.

De auto is voorzien van de variomatic die in voorgaande jaren uitgebreid was getest in de F-3 racewagens, er werden motoren gebruikt van 1300 tot 1400cc met 125 of 140pk.

film:  1971 Targa Florio Italië


film:  1970 Valkenswaard
van "Het Bultje" tot DAF 555  4W-drive

Als er 1 DAF is die tot de verbeelding spreekt is dat "Het Bultje", de 55 coupe waarmee DAF de eerste stappen zette in de 4-wielaandrijving.

De bult was er om de rijder in zijn stoel te kunnen laten zitten, die zat boven op de variomatic die dwars in het midden van de auto was gemonteerd, "Het bultje" bleek al snel nagenoeg onoverwinnelijk te zijn en bracht vele nieuwe ideeën die resulteerde in de 555 Camel-DAF rallycross uitvoering.

Mede dankzij de televisie zijn de gele Camel-DAF's beroemd geworden en praten wij daffers er nog steeds over.

Claude Laurent wist met deze wagen ook de nodige ijsraces in Frankrijk op zijn naam te zetten.


film:  1972 555-4WD in actie

HURON-DAF Sportscar
Van deze zeer fraaie auto is heel erg lang weinig tot niets bekend geweest.

In 1972 stond het internet nog in de kinderschoenen en 1972 is ook het enigste jaar dat deze HURON met variomatic heeft deelgenomen aan de "Heuvelklim wedstrijden" in Belgie dus is er weinig tot niets over de wedstrijden te vinden.
Rijder Jean-Louis Haxhe was in de fel gekleurden Camel-DAF Huron zeker succes vol.

2010 stond een ieder verstelt dat de auto weer was gevonden en in zijn oude glorie was hersteld, Laten we nu dus hopen dat onderstaande filmpje niet het enigste filmpje blijft.


film:  2010   Herintroductie van de HURON-DAF        film:  1972   Jean-Louis Haxhe in actie met de HURON- DAF


film:  3x DAF66 in de strijd
DAF66
Rallycross in Valkenswaard


In 1974 stonden op het circuit van Valkenswaard 3 DAF's 66 aan de start van het "Nieuwe Revu - Ranstad" team gereden door Andre van Brussel en Hans Kok en de derde was van prive rijder Johan Brands.

Andre van Brussel had in de coupe de beschikking over een van de motoren, 1800cc met +/- 150pk, van Jan de Rooy en Hans Kok had circa 130pk in het vooronder, van Johan Brands is dit niet bekend maar zou circa 100pk zijn geweest.


film:  1974 J.de Rooy met de 66-Buisframe
DAF66 buisframe
In 1974 kwam Jan de Rooy met een door hem zelf gebouwde DAF66 op het circuit van Valkenswaard, een lichtgewicht buizenframe waar overheen DAF66 plaatdelen waren geplaatst.

Het verhaal doet de ronde dat deze auto een versnellingsbak had, helaas heeft niemand mij dat kunnen bevestigen dus blijft het een vraagteken, wel weten we dat deze auto heel erg snel was en als een blok op het circuit lag.

Echt resultaten werden niet behaald omdat de auto slechts een seizoen heeft gereden.




In opslag slapende rally DAF's

Naast de collectie rally en race DAF's worden er tot op heden, februari 2025, DAF's totaal gerenoveerd en verzameld maar ook aangepast om deel te nemen in de autosport.
Wanneer de eigenaar stopt met de sport blijft de auto gelukkig vaak in zijn of haar bezit of word verkocht en komt dan in opslag te staan en slapen daar rustig tot zij weer tot leven worden gebracht.

De auto's op de onderstaande filmfragmenten zijn behoorlijk intensief gebruikt in de rallysport, staan nu stil in een garage of loods stil te wachten op de dingen die hopelijk
nog weer gaan komen, een paar zijn van eigenaar verwisseld maar worden nog steeds netjes bewaart en onderhouden.


Naast de infotmatie die wij van de huidige DAF equipes ontvangen zijn het Internet, Youtube en Facebook zijn voor onze website de belangrijkste informatiebronnen en zo nu en dan komen daar beelden op te voorschijn uit de jaren dat deze auto's nog actief werden ingezet.

Wij knippen de fragmenten waarop de DAF's zichtbaar zijn er tussenuit en die vind u op deze pagina, het zijn dus geen perfecte filmpjes maar gekoppelde fragmenten !!, ze zijn afspeelbaar als MPG - MPEG - AVI of WMV bestand maar de beelden gaan in kwaliteit wel wat achteruit.
Download hier de laatste nieuwe versie van Windows Media Player.   

DAF Museum Eindhoven  (NL)
DAF55M (LSM)  01-55-HD


Te bezichtigen in het DAF Museum.

Paul van Doorne heeft met deze auto 2x de London Sydney Marathon gereden en nog een aantal historic rallies, de laatste 4 a 5 jaar is de auto niet echt actief meer maar staat in het museum en word daar netjes onderhouden.

Zijn tweeling broer de 02-55-HD had minder geluk, die liep aanzienlijke schade op, of die hersteld is, is een vraagteken.

1968
London-Sydney
Marathon

1993
London-Sydney
Marathon

2000
London-Sydney
Marathon

Arnaud Stam  (NL)    DAF55M

Auto in 2013 verkocht aan clublid en staat nu stil.

Arnaud was actief in de rally en rallysprints waar op snelheid werd gereden en topsnelheid lag behoorlijk hoog bij deze daf.

ELE-rally 2003
Paul Hoefsmit  (NL)    DAF66M1.3coupe

Auto niet actief, maar nog wel in bezit van Paul

Paul Hoefsmit was actief in de FIA rally en rallysprint nagenoeg in de zelfde periode als Arnaud Stam.
Van deze 66Mcoupe was de motor nagenoeg standaard maar betrouwbaar.


Amsterdam
rallysprint
2005
Claude Laurent  (Fr)
DAF66M1.3coupe + sedan


Auto nog steeds in bezit maar is langzaam aan het afbouwen.

Claude Laurent heeft de rode 66Mcoupe al jaren en wij schatten dat hij er wel 100.000 rally km's mee moet hebben gereden.

Laurent en de auto worden wat ouder en zijn veel minder actief dan voorheen maar de auto weg doen ? echt niet !

Claude Laurent heeft meerdere daf's, 33, 55bugy, 66M1.3 enz. die alle jaarlijks tijdens de Coupe Glace DAF te zien zijn.


Rally Monte-Carlo
Historique
2007

Rally Portugal
Historique
2007
Vincent Tourneur  (Fr)    DAF66M1.3grp-2

Feitelijk nog steeds eigenaar, MAAR !

Tijdens deelname aan de Monte Carlo Rally 2008 onstaat er een probleem met de organisatie en zij zetten deze fraaie auto stil.
Vincent Touneur kan en mag er niet bij, hoelang dit verhaal blijft spelen weet niemand.


2007
Monte Carlo
Historique


Amsterdam
rallysprint
2005
Eugene + Monique Wijnen  (NL)    DAF55M

Auto nog steeds in het bezit en rijden 1xx per jaar de Heuvelklim van Teuven, dus niet echt actief maar krijgt wel de nodige zorg en onderhoud


Eugene navigeerde bij Arnaud Stam toen hij de auto opbouwde rallyklaar maakte voor FIA rallies en rallysprints, zeker twee jaar is er aan gewerkt.

Echt actief vanaf 2003 t/m 2005 en vreemd genoeg bijna gelijktijdig gestopt met Arnaud en Paul.